Vraagstellingstypen op basis
van het cognitieve ontwikkelingsaspect

 

Observatie tijdens de muziekactiviteit middels de Observatie-signaleringslijst cognitief functioneren levert informatie over de cognitieve mogelijkheden en beperkingen van het kind. Binnen de context van de muzikale domeinen spelen, zingen, luisteren, bewegen en noteren/vastleggen zijn muzikale gedragingen geformuleerd die direct betrekking hebben op de in het handboek beschreven leerfasen en interne cognitieve processen: de waarneming en structuur, concentratie en taakspanning en tot slot automatisering en toepassing.

 

Tijdens multidisciplinair overleg kan vastgesteld worden waar de behandeling of benaderingswijze van het kind zich (verder) op zal toespitsen: de vraagstellingstypen structureren of variƫren van de leeromgeving (zie handboek) kunnen hierbij aan de orde zijn. De Kijkwijzer voor handelingssuggesties biedt ondersteuning bij het kiezen van alternatieve werkvormen of didactische aanpassingen die vanuit beide vraagstellingtypen geformuleerd kunnen zijn.

 

 

 

Gedragsobservatielijst Cognitief functioneren

Kijkwijzer en handelingssuggesties ten aanzien van cognitieve ontwikkeling